Thanos Chrysakis – ΕΚΝΗΨΙΣ

Thanos Chrysakis
ΕΚΝΗΨΙΣ
Aural Terrains TRRN0622

Publicerad: fre, 2013-07-05 12:01

Ljudkonstnären Thanos Chrysakis fortsätter att utforska strukturer och estetiska dimensioner i sina verk. På ΕΚΝΗΨΙΣ rör vi oss genom dova ljudlandskap som formas av elektroakustisk, fältinspelningar och elektronik. De tre kompositionerna på ΕΚΝΗΨΙΣ är finstilta, där ljudbilden växlar mellan det kyliga och frånstötande och det varma och omslutande. Spänningen däremellan blottläggs i musiken, men utan att slita innehållet i stycken. Ofta rör Chrysakis sig genom det långsamma och dröjande. Det brummar och hackar, ringlar och slipas. Färgerna skiftar, mest mot det mörka, sällan det ljusa. De digitala sjoken av ljudfragment ger en känsla av rymd, där bilder av sönderfallande materia och glittrande damm passerar revy. I musiken återkommer vatten ofta som ett bärande element, både i sin naturliga dräkt och filtrerat genom datorer. Jag upplever att det finns en dragning till naturen i musiken, och till manipulationen av den samma. Chrysakis arbetar behärskat och noggrant, där klangkonturer och estetiska strömmar sammanfogas till mörkgrå kompositioner, där han låter de lyriska kvaliteterna hos ljuden framträda. Jag skulle uttrycka det som att det är ljuden som är de små detaljerna som gör den stora berättelsen. Han är onekligen en framtidsman, den Athenfödde och relativt unge (f.1971) Thanos Chrysakis. Idag bor och verkar han i England, men har också viss Sverigeanknytning. Han är bland annat aktuell med ett uppdrag på Visby Center for Composers och med kompositioner för Stockholm Saxophone Quartet.