The Thing with Ken Vandermark Immediate Sound

The Thing with Ken Vandermark
Immediate Sound
Smalltown Superjazzz 105

Av: Magnus Nygren

Publicerad: sön, 2009-10-18 23:55

Tillsammans med Peter Brötzmann framstår saxofonisterna Mats Gustafsson och Ken Vandermark som något av ambassadörer för den grooviga frijazzen. De fanns med redan från start i inflytelserika Peter Brötzmann Chicago Tentet som med trippel-cd:n ”Chicago Octet/Tentet” (1997) snurrade upp frijazzen i sällan skådade danser.

Gustafsson/Vandermark har fortsatt samarbetet, inte minst i Aaly Trio med Peter Janson på bas och Kjell Nordeson på trummor som turnerade flitigt och släppte några riktigt svängiga skivor i slutet av 90-talet.

När de nu möts igen i kvartettformatet tar grooven sin plats. Under de 38 minuter skivan pågår – en låt uppdelad i fyra sektioner – bjuds man in i energiska flöden, råbarkade riff på rosslig barytonsaxofon, infallsrika solon och en extremt drivande rytmsektion i Paal Nilssen-Love och Ingebrigt Haaker Flaten. Men också nedtonade solon, lyriska och till och med smeksamma saxofoner.

The Thing är dock inte The Thing utan Paal Nilssen-Love och Ingebrigt Haaker Flaten. Nilssen-Love kan verkligen spela rock i frijazztappning, utnyttjar skickligt både jazzens sväng och det raka tunga rockkompet och skapar något eget. Haaker Flaten å sin sida spelar så snabbt och tryckande på kontrabasen att valkarna i hans fingrar måste vara stenhårda.

Mats Gustafsson varierar mellan baryton- och altsax, Ken Vandermark håller sig till tenor. Det är ändå inte alltid lätt att skilja dem åt! Vandermark är något mer melodisk och har återkommande fraser som kännetecken medan Gustafsson är mer skärande och ljudskapande. Det känns ändå inte helt rätt att generalisera deras uttryck, båda två är så drivna att variationen är ett signum. Båda är dessutom fullt laddade med energi. Och väldigt samspelta.

Liksom på ”Action Jazz” (2006) får garagerocken till viss del stå tillbaka på Immediate Sound”. Inte attitydmässigt, men låtmässigt. Riffen är närvarande, men inte lika utstuderade som på exempelvis skivan ”Garage” (2004). Ljudbilden är helt enkelt något rundare, inte lika kantig och naken. Allt är relativt ska väl tilläggas…

”Immediate Sound” är dock ingen kioskvältare. Den når upp till högt ställda förväntningar men inte mer. Å andra sidan kan man inte slå världen med häpnad varje gång. Ibland räcker det med att göra en bra skiva.

(Publicerad 2008)

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry