Tim Hecker Harmony In Ultraviolet

Tim Hecker
Harmony In Ultraviolet
Kranky 102/Border

Publicerad: tis, 2010-01-19 14:59

Flera skivor det senaste året har fått mig att tänka på klimatförändringarna. Inte så mycket orsakerna till dem, däremot på väder som atmosfär och lufttryck, väder som kraft och storhet. New Orleans-duon Belongs ”October Language” piskade upp en storslagen och rätt skrämmande flodvågselectronica med ekon från deras hemstads översvämningar. BJ Nilsens och Chris Watsons ”Storm” är soundscapes bestående av inspelt vindljud, och det är inget är ingen fjuttig bris som kommer till tals.

Titeln på Montrealbon Tim Heckers nya skiva är ”Harmony In Ultraviolet”, men någon rofylld solnedgångsmusik är det inte fråga om. Hans musik kan beskrivas som en kombination av elektronisk ambient och gitarrdrone, en ljudpalett han delar med Belong, Fennesz, Keith Fullerton Whitman, Godspeed You! Black Emperor. Deras storbandskoncept rymmer samma dynamiska anspråk, en grundläggande idé att färglägga långa ljudtapeter med hårt, högt sound. Tim Heckers musik är digital och mer kontrastrik, men under den skrovliga distortionen och taggtrådsfuzzen rör sig ljuvlig ambientmusik som från Enos bästa dagar.

Liksom all drone handlar Heckers musik om hur ljuden utvecklas. Jag är svag för hans tidigare plattor, ”Radio Amor” (Millle Plateaux 2003) med sina knastermeditationer och den mer brutalt romantiska ”Mirages” (Alien8 Recordings 2004). På ”Harmony In Ultraviolet” skjuter han lyssnaren högre upp i luften i låtar med pompösa namn som ”Stags, Aircraft, Kings And Secretaries”, ” Spring Heeled Jack Flies Tonight”, ”Radio Spiricom”.

Trots kraften och hårdheten finns en uppenbar musikalisk vilsamhet i Tim Heckers musik. Besläktad, tycker jag, med William Basinski. Bägge odlar ett allvar kompakt som en kyrkomur, seriös skönhet som gjord att lyssna till på rygg, i mörker översköljd på hög, hög volym.

En svit med fyra korta stycken, ”Harmony in Blue I-IV”, är skivans andhämtning. Vinden mojnar, molnen spricker upp, temperaturen stiger, man stoppar vantarna i fickan. (Förunderligt, hur vanlig droneelectronica kan få en att snöa in på metrologi…)