Time is a Mountain

Time is a Mountain
Time is a Mountain
Häpna H.49

Publicerad: tors, 2013-05-16 10:18

Skogsrock av bästa märke. Konstnären John Bauers mjuka linjer – där troll och andra väsen är lika självklara som mossa, stenar och barrskog – löper som en parallell verklighet vid sidan av Time is a Mountains musik. Båda bjuder in till mystiska stämningslägen som föder nyfikenhet snarare än skrämsel. Orglar och keyboards som ofta bygger på längden, en elbas som står fast förankrad i experimentell och psykedelisk frirock och trummor som angriper de utstakade rytmerna med frihetlig öppenhet.

Även om musiken är skapad gemensamt av medlemmarna Tomas Hallonsten, keyboards, Andreas Werliin, trummor, och Johan Berthling, bas och möjligen gitarr ska gruppen vara Hallonstens skötebarn. Samme Hallonsten som funnits i grupper som Tape och Pallin, men också i Martin Küchens Exploding Customer (där han spelar trumpet). Släktskapet med de förra är tydligt även om Time is a Mountain hittar sin egen spännande väg.

Trots skogsdofter är Time is a Mountain en ganska varierad skiva. Drivet i ”Clear-Out Clouds” särpräglar, tyngden i ”Tempi Campi” likaså. Och i ”Tunnels in Time” dyker en form av muterad reaggea/dub upp och i ”Clavier” förflyttas man delvis till tyska Clusters analoga kraut. Men det finns också några låtar som glider förbi utan större avtryck.

Hallonstens keyboards är själva kärnan i Time is a Mountain. Men utan Berthlings och Werliins fina komp hade det inte låtit som det gör. De har en förmåga att hålla fast rytmiken samtidigt som de låter den sväva. En motsägelse naturligtvis. Och just därför så spännande. Ett plus även för Klas Augustssons fina omslag.