Tobias Delius 4tet Luftlucht

Tobias Delius 4tet
Luftlucht
Instant Composers Pool ICP048

Publicerad: fre, 2011-04-29 00:48

Uppsluppen stämning och nära till bus. Det tycks det alltid vara när den holländske trumslagaren Han Bennink är närvarande. Det gäller även på den brittiskfödde, men länge i Amsterdam boende saxofonisten Tobias Delius 4tets senaste skiva. I kvartetten finns även basisten Joe Williamson (kanadensare som nu bor i Stockholm) och cellisten Tristan Honsinger vilket borgar för kvalitet.

I grunden handlar Tobias Delius 4tet väldigt mycket om jazz. Kvartetten bryter dock upp musiken, hamnar i improviserade konststycken, anarkistiska tillrop à la Art Ensemble of Chicago, folkloristiska sammanhang, marscher, galna upptåg och skön blues. Men alltid återvänder de till jazzen, ofta till makalöst sväng drivet av Bennink och Williamson. Det är som att de stannar upp, ser sig omkring, fortfarande talande samma språk med fraser och rytmer av jazz, men med nyfikenhet sniffande på allt som kommer dem förbi.

Honsingers sätter prägel med stråken på cellon. Istället för inskjutna punkter sätter han musiken i flöde. Hur mycket Tobias Delius påverkas av detta vet jag inte, jag har inte hört så mycket av honom tidigare, men här är det flera gånger som att han i sitt spel flyter ovanpå musiken, liksom surfar fram. Han tillhör på intet sätt de yviga saxofonisterna som skriker ut sin mening. Han kan till och med vara lite svag i framtoningen, snurrande på fraser, forskande. Men han kan också bli kraftigare, som i riffande ”Kit”.

Sammantaget är Luftlucht en trevlig lyssning, inte minst i form av alla musikaliska förflyttningar – utan hack i helheten.