Tomas Korber & Konus Quartet: Musik für ein Feld

Tomas Korber & Konus Quartet
Musik für ein Feld
Cubus Records, CR369

Publicerad: mån, 2014-06-09 15:23

"Musik für ein Feld" är ett beställningsverk skrivet år 2011 (reviderat 2013) av schweizaren Tomas Korber. Det är ett stycke för saxofonkvartett och elektronik och på skivan med samma namn spelas "Musik für ein Feld" av Konus Quartet (där bland andra Christian Kobi ingår) och Korber själv på elektronik. Stycket har nio satser med mer eller mindre tydliga övergångar och sträcker sig 67 minuter. Kompositören uppmuntrar att lyssna på musiken i varierande ljudliga omgivningar, men efter att ha testat sluter jag mig till att stycket gör sig bäst omslutet av tystnad. Varför? Jo, det är ett lågmält och ofta mycket tyst ljudkonstverk som långsamt utvecklas framför öronen på oss. Stundtals är det knäpptyst och om man sitter på en bullrig buss undrar man huruvida det faktiskt är något låter eller om man bara inte hör det. Denna ovisshet gör att det blir lite stressigt att lyssna. Bättre är att sitta i lugn och ro och i tystnad lapa i sig vartenda ljud, även de minsta och även tystnaderna.

Genomgående är det svårt att säga vad det är som låter. Vi vet att fyra saxofonister är inblandade, men Korber processar saxarna och hanterar annan elektronik så mestadels är det oklart vad som är sax och vad som är elektronik. Dock känner jag att det är onödigt att lägga energi på att härleda ljud. För det är ljud och deras varande det handlar om och deras källor är av mindre betydelse. När formen och upplägget är tillräckligt stark spelar instrumenten en sekundär roll.

Och det är riktigt stark musik det handlar om här. "Musik für ein Feld" är mycket skickligt skapat och framfört. Det är, sin långsamma natur till trots, fullt av tvära kast och överraskningar. Knappt hörbara sus varvas med öronbedövande brus, de låga frekvenserna bråkar med de höga och då och då bryter en saxofon genom för att påminna om den fysiska världen. Och när saxarna närvarar är de ofta snyggt vägda mot elektroniken, det råder perfekt balans. Tystnaderna är ett annat konstnärligt medel som Korber utnyttjar till fullo. Vid ett par tillfällen blir det knäpptyst i ett par minuter och varenda muskel i min kropp spänns; när bryts tystnaden? Och hur? Det är otroligt laddat och väl placerat. Mystiken och mörkret är närvarande och skivomslagets totala svärta är mycket passande.

Trots att musiken står ganska mycket stilla riktas stycket hela tiden framåt och när man når slutet känner man en tydlig helhet, trots att hela 67 minuter och nio varierade men minimalistiska satser förflutit. Detta visar såväl på en kompositorisk skicklighet som en musikalisk dito. En fantastisk helhet och ett knivskarpt fokus. Det är långsam och mörk musik som majestätiskt skrider framåt, och trots att Korber kräver mycket av dig som lyssnare belönas den tålmodige med ett otroligt fascinerande elektroakustiskt storverk.