Tomasz_Krakowiak_Moulins

Tomasz Krakowiak
Moulins
Bocian Records bcTK

Av: Johan Redin

Publicerad: ons, 2013-07-10 15:56

”How do you build a mill out of a drum kit?” Den intressanta frågan ställs i konvolutet till den i Kanada verksamme slagverkaren Tomasz Krakowiaks soloskiva Moulins. Jag kommer att tänka på Cervantes naturligtvis, hur Don Quijote sätter av med lansen mot väderkvarnarna. Hur blir trummorna en hägring? Kan rytmerna bli till en illusion för öronen? Sedan tänker jag också på Lucretius, den antike grekiske naturfilosofen, som uppfattade universum som en stor kvarn som mal atomer i ständigt mindre beståndsdelar, vilka åter och åter sätts samman i nya konkretioner, för att sedan malas ned igen. Hur blir trumsetet en plats för sönderbrytande sammansättningar?

Det senare är lättare att svara på när jag lyssnar på Moulins. Rytmer, ja även icke-rytmer, är grupperingar av tid. Slagen markerar det delbara. Ofta når de en hastighet som förvandlar alla mikroskopiska händelser till ett slags helhet. Det uppstår ”spökslag”. Det kognitiva arbetar febrilt med bringa reda i vad öronen ställs inför. Vad som egentligen sker och vad som är ren inbillning är ofta outgrundligt. Men det börjar svänga av någon märklig anledning. Lyssna bara på en motor som står på tomgång. Ett buller, vardagligt och tråkigt. Men lyssnar man bara mer koncentrerat så framträder rytmiska konstellationer.

Någonstans i detta metriska avgasmoln av pulsförändringar vill jag placera Krakowiaks slagverk. Krakowiak är ursprungligen från Tarnów i Polen. Han har under de senaste tio åren arbetat mycket inom improvisationsmusik, bland annat med namnkunniga musiker som John Butcher, Mike Hansen, Phil Minton, Gert-Jan Prins och andra. Här står han som sagt på egna ben. Eller med egna armar kanske man skall säga. Tekniken påminner mycket om Will Guthrie, särskilt första spåret på Sticks, Stones and Breaking Bones. Han använder en eller två större tom-toms, metallburkar, radioapparater och spelar hellre med händer än stockar. Precis som hos Guthrie handlar det mer om att driva fram en rytmisk storm än att bjuda in till någon introspektiv klangvärld. Ofta är det cirkulära rytmer, en hand eller en visp som förs runt runt över trumskinnet. Här blir associationerna mer nautiska, en båt som bryter fram i vågorna. Det är en smått imponerande skiva, som också vinner på att den har det hanterliga formatet på 30 minuter. Krakowiak har smaken att inte bara mala på.

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry