Trepaneringsritualen: Perfection & Permanence

Trepaneringsritualen
Perfection & Permanence
Cold Spring (CSR198)

Publicerad: ons, 2014-10-08 11:22

Jag uppskattade Thomas Ekelunds musik när han i många år arbetade under namnet Dead Letters Spell Out Dead Words, men har varit dålig på att följa den Göteborgsbaserade musikern de senaste åren, både hans egen musik som Trepaneringsritualen och olika släpp – med andra artister – på skivbolaget Beläten.

Trepaneringsritualen skiljer sig gentemot Dead Letters på flera sätt. Det är mycket hårdare, sång, smutsiga beats, industri istället för drone. I en intervju på nätet säger Ekelund att ”there has to be a certain sense of decay in the sound to really get to me emotionally” och det finns en hel del förfall över låtar som "Liken Ingen Jord Vill Svälja" och "Castrate Christ". Industrimusik är en gammal passion för Ekelund och det märks att han är hemma i genren, tar in element från undergroundmetal och brutal noise och stöper musiken till gotisk döds-industri.

Texterna är svåra att följa ibland, ingen traditionell growlsång, men släktskapen med den typen av sång är uppenbar. Ibland, som på "Konung Krönt I Blod", hittar Ekelund ett uttryck i rösten som faktiskt får mig att tänka på Freddie Wadling. Det är en svår konst, åtminstone i mina öron, att gå i land med den här typen av sång, jag pendlar mellan att tycka att det förstärker musiken och att det är ett svårbemästrat, bitvis tröttsamt, estetiskt grepp. "The Seventh Man" fastnar inte alls till exempel, med upprepande ord som kastas fram. Men på "He Who Is My Mirror" rycks jag med av rytmerna och den väsande, desperata sången liksom när orden dränks i effekter på "Alone/A/Cross/Abyss".