Trepaneringsritualen Roi Perdu

Trepaneringsritualen
Roi Perdu
Beläten

Publicerad: tors, 2013-02-07 00:06

Kassetter. Den nya tidens gamla format. Hippare än surdegsbak och smalare än Weekdayjeans. Det svenska kassettbolaget Beläten startades förra året men inte som en följd av någon trend utan snarare en impuls från Thomas Ekelund, som verkar i den Göteborgska underjorden och drivit skivbolagsaktivitet till och från under de senaste 14 åren. Ekelund är annars kanske främst känd som Dead Letters Spell Out Dead Words och formgivare. Det känns tryggt och framförallt skönt ohippt.

En av de första kassetter Beläten gav ut var en återutgåva av Trepaneringsritualens "Roi Perdu". Från början släppt på iDEAL Recordings i väldigt begränsad upplaga. Roi Perdu är ett mörkt och stämningsfullt verk som förtjänas att lyftas fram på nytt. Musiken är koncentrerad och dess fyra spår ryms precis på en C20-kassett. I det tillhörande pressmaterialet sägs musiken vara inspirerat av det medeltida Europa och den Merovingiska dynastin.

När jag sakta sugs in i Trepaneringsritualens universum slås jag hur kontrollerat musiken känns. Varje ton och skiftning slår ned med precision, i exakt rätt tid och på rätt plats. Det brakar aldrig ihop. Man kan uttrycka det som om musiken går på sparlåga, men på ett effektivt sätt. De rituella förtecknen i musiken mår också bra att färdas varsamt och i den sugande malströmmen passerar gråa och karga landskap, där städer fallit likt korthus och skymningen slagit läger. Varsamma ljudfragment fogas in i de monotona och rituella skisserna, ibland från djurens värld. Ibland från maskinens.

Musiken skulle kunna beskrivas som en slags dödsambient. Som allra bäst låter det när elektroniken får ligga som pulserande fondvägg och Thomas Ekelund sedan låter ljuden skuggboxas med varandra. Precis som på avslutande "Decupage de lórme", som griper sig kvar. Efter att lyssnat klart på Roi Perdu är det lätt att vara belåten med Beläten och framförallt Trepaneringsritualen.