Trio Sowari Three Dances

Trio Sowari
Three Dances
Potlatch 105 (Forsyte)

Publicerad: tors, 2009-11-05 03:42

På "Three Dances" tränger Trio Sowari in i de små musikaliska detaljerna. Ljuden skrapar, bubblar, gurglar, väser och vibrerar. Utan stöd i toner, melodi, harmonik eller för den delen rytmik byggs musiken upp kring en riklig flora av ljud vilka förändras, möter tystnad och skiftar i densitet. Levande, i ständig rörelse, om än i stilla mak träder den fram. Bjuder in snarare än bjuder upp med tanke på den ironiska titeln.

Engelsmannen Phil Durrant (software sampler, synth, treatments), och tyske Burkhard Beins (percussion, objects) är välkända figurer inom den europeiska improvisationsmusiken. Med sig i Trio Sowari har de även schweizaren, men bosatt i Paris, Bertrand Denzler (tenorsaxofon). Inspelningen är gjord i november 2004.

Det finns ett mycket sympatiskt drag i Trio Sowaris improvisationer i det att inget forceras fram. Huruvida det är en protest mot stress och snabba kast i dagens samhälle har jag ingen aning om, det är i alla fall ett intryck jag får. Däremot är det en musik som går på tvärs mot den europeiska improvisationsmusik som utvecklades på 1970-talet. Den är stillsam, organisk, tillbakahållen. Ingen av musikerna sticker ut i virtuosa solon, varken ensamma eller kollektivt. Istället byggs musiken gemensamt upp och ger lyssnaren mentala bilder framför fysisk beröring.

Skivans tre improvisationer har delvis olika karaktärer. Medan "Rondo" (15 minuter) är mer lågmält uppstyckad är "Bolero" (11 minuter) (ännu) mer stillsam och har större inslag av såväl tystnad som hållna drone-aktiga ljud, dock kryddad med enerverande sinustoner. Högst densitet har den 25 minuter långa "Tumble", å andra sidan är tystnaden som mest närvarande under det långa mittenpartiet.