Turn Me Loose: Outsiders of Old-Time Music

Diverse Artister
Pawn (Tompkins Square)

Publicerad: ons, 2013-06-12 23:49

Frank Fairfield har släppt två skivor med gammaldags amerikansk folkmusik. Han är 25 år någonting, sjunger, spelar banjo, fiol och gitarr och lägger hela sin själ i musiken. Jag gillar det, han är trogen en tradition utan att fastna i klyschor. På andra albumet Out on the Open West (2011) är en av låtarna ett medley: "Turkey in the Straw/Arkansas Traveler". Urgamla låtar, den förstnämda har åtminstone framförts sedan tidigt 1800-tal.

Turn Me Loose: Outsiders of Old-Time Music – som Frank Fairfield har sammanställt – dyker just detta medley upp, inspelning från 1927, av Alphus McFadyen. Ett obskyrt namn och temat för skivan är att lyfta fram negligerade artister som inte riktigt passar in i den gängse föreställningen av begrepp som traditionell folkmusik och oldtimemusik. Frank Fairfield har varit kurator för en samling tidigare, men på Unheard Ofs & Forgotten Abouts: Rare and Unheralded Gramophone Recordings from Around the World samlades musik från olika delar av världen. Nu är det enbart USA som hamnat under lupp.

"Ladies Quadrille" med The Happy Hayseeds var även med på Tompkins Square-samlingen Aimer et Perdre: To Love & to Lose Songs, 1917-1934 där amerikansk folkmusik stoppas ihop med cajun och stenkakor från östeuropa. En bra låt men någon av de övriga tre låtar som gruppen spelade in hade varit att föredra. Och "Way Down Yonder Blues" med slidegitarristen Lemuel Turner är givet spår på en annan färsk samling från samma skivbolag, Imaginational Anthem Vol. 6. Lite konstigt att den dyker upp här också. Nåja, annars är det en toppensamling.

Willard Hodgin spelar banjo som han vore en föregångare till en strängäventyrare som Eugene Chadbourne. Ernest Rogers är något helt annat, han sjunger "Mythological Blues" och är en klassisk berättare, den kunde varit inspelad långt senare, det pekar fram till 60-talets bohemiska och litterära folkmusik. Favoritlåten är nog "Mister Johnson Turn Me Aloose" av South Georgia Highballers som dansar omkring med något slags susande ljud i bakgrunden och en underbart vinglig atmosfär. Här låter det ännu äldre än inspelningsåret 1927, i anteckningarna till låtarna skriver Frank Fairfield att den påminner om en vaxrulle från 1901. "Chicken Reel" av Tweedy Brothers har både fiol och piano, ragtime och hillbilly på en och samma gång.

De flesta låtarna har fioler som driver fram ett medryckande sväng. Bob Skiles Four Old Timers spelar "Wagoner" så att jag vill dansa i en lada med en gång och John Batzells "Money Musk Medley" från 1923 tar sig ut från knastret, med suveränt, vasst fiolspel. Blind Joe Mangrum och Fred Shriver spelar fiol respektive dragspel, de gjorde karriär i Nashville senare, men det finns inget sliskigt över "Bacon & Cabbage". Vilken titel. Bacon och kål. Det är inte något jag skulle äta frivilligt, men låten är hur bra som helst.