Item
Lenka lente, ISBN: 978-2-9545845-2-2
Guillaume Belhomme / Guillaume Tarche
Time
Lenka lente, ISBN: 978-2-9545845-7-7

Publicerad: tis, 2015-12-15 16:15

Låt mig säga så här: jag är intresserad av skivor. Eller det är snarare en besatthet och kan liknas vid ett beroende. Skivor är en outtömlig källa till inspiration och glädje och därför är även de små böckerna Item och Time små ljuspunkter i vintermörkret.

Böckerna är endast 10x15 cm stora och 78 sidor långa men är fulla av skivomslag som presenteras på olika sätt. De är utgivna på franska förlaget Lenka lente och så vitt jag förstår det har skivorna som visas upp någon form av koppling till franska musikbloggen Le son du grisli, men exakt hur är oklart. Som upphovsmän står Guillaume Belhomme, skribent, kompositör och musiker, och Guillaume Tarche. Det hela är något förvirrande, det finns ingen info överhuvudtaget om bakgrund, urval, arbetsfördelning eller någonting. Jag får helt enkelt bedöma det jag ser.

Och jag ser en bok med lättsamma, lekfulla och finurliga foton där ett skivomslag står i fokus och där andra relaterade (eller orelaterade) element ofta adderas för att skapa små installationer. Ett par exempel: AMM:s skiva inspelad på The Egg Farm placeras i en äggkartong, Monk hamnar bredvid en trapistöl, Mingus samsas med en flaska rödtjut och Dolphy och en get visar upp sina identiska skägg. Stundtals är det dock till synes helt slumpmässiga objekt och ibland mer konstnärliga upplägg.

Dessa små böcker känns något meningslösa, vilket är rätt skönt. Det behöver inte alltid vara så storstilat. Det blir mer som en kul grej. Visst, det finns en tanke bakom installationerna och fotona, jag vill inte förminska arbetet, men man kan undra vad Belhomme och Tarche vill. Kanske vill de inget. Bara ha lite kul. Och jag tycker det är jättekul, har tittat på de här fotona massor av gånger och hittar hela tiden något nytt och får dessutom lite lyssningstips. Det är väldigt nördigt, men för oss som inte bara älskar musik utan även objekten är Item och Time förunderliga små skatter.