Teeth Out
Mini50 Records, M50R-026
Chris Tenz
Nails Through Bird Feet
Slowwank, slwnk001, 002, 003

Publicerad: tis, 2015-12-15 16:24

Pop kan vara väldigt intressant. Genren har kidnappats av kommersialistiska och antimusikaliska krafter men den pop som går emot strömmen och letar nya vägar kan vara fantastisk. Jag har lyssnat på två skivor med pop som vägrar att vara mainstream utan istället går sina egna vägar i ett sökande efter annorlunda uttryckssätt inom en urmjölkad genre. Artisterna är svenska The Silence Set och London-baserade kanadensaren Chris Tenz och det finns kopplingar dessa emellan. Den ena är att The Silence Set (TSS) släpper sin debutskiva på skotska bolaget Mini50, samma bolag som 2011 släppte Chris Tenz solo-skiva Frozen Arms. En något intressantare koppling är att både TSS och Tenz använt sig av en liknande process i musikskapandet. Tenz skriver på skivomslaget om minnen, hur oberäkneliga och skrämmande de kan vara och hur han handskas med svåra minnen genom att bearbeta, plocka isär och översätta dem till musik. Han har skrivit och spelat in saker, omarbetat, klippt ihop, klippt isär och efter fem års arbete har vi nu slutprodukten i Nails Through Bird Feet. TSS hade även de en lång process och skapade likt Tenz olika musialiska brottstycken som sedan tagit form och satts samman till låtar (läs mer i min mini-intervju med The Silence Set). I en musikalisk värld där snabb produktion och snabba cash är regeln känns dessa två skivor härligt befriande.

The Silence Set är med skivan Teeth Out tydligare än Tenz i pop-uttrycken. Vilket inte innebär att det lättillgängligt. Instrument såsom tramporgel och särskilt banjo skapar en härlig ljudvärld som istället för kyrkmusik och country-vibbar ger en torr och tydlig ljudbild. TSS består av Johan G Winther och Dag Rosenqvist men det råder visst hemlighetsmakeri kring vem som gör vad på skivan, kanske är det oviktigt. Sången är som en blanding mellan Robert Smith och Bill Callahan, det är en enkel men direkt röst som är skönt aslappnad men samtidigt uttrycksfull. Vidare är det de elektroniska inslagen som är tongivande. De skapar ett motstånd som vittnar om musikalitet och ett avståndstagande till det polerade. Höjdpunkterna på Teeth Out är för många för att gå in på. Alla spår är välgjorda, välproducerade och framför allt musikaliskt intressanta. Det ligger även ett vemod över de vackra melodierna, eller är det ett behärskat lugn? Hur som helst är det helande och lämnar lyssnaren i ett eftertänksamt tillstånd. Teeth Out är en fenomenal skiva som berör.

Berör gör även Chris Tenz' Nails Thorugh Bird Feet, en skiva där en människas demoner varit med i skapandeprocessen. Tenz beskriver i ett mycket personligt promo-"brev" om sin uppväxt i och sedermera bannlysning ur en isolerad religiös sekt, återkommande djup depression, ensamhet och hur han tampas med smärtsamma minnen. Musiken blev hans räddning. Och det är ingen munter skiva direkt, det är djupt, eftertänksamt och dramatiskt men samtidigt enkelt och naket, med spår av lättnad. Tenz är ingen stor sångare och hans gitarr är enkel, plonkig och rak vilket är skönt. Hela ljudbilden andas analogt, lo-fi och det är en fröjd att lyssna till. Ett intressant upplägg är att samtliga spår har en eller flera gäster, såsom Richard Adams (från Hood), Machinefabrik, Fieldhead och Tape Loop och dessa integreras på ett sätt som inte gör det blott till ett gästframträdande: de blir en del av musiken.

Även på Nails Through Bird Feet är det svårt att tala om individuella spår, men Machinefabriks insats på "And Elbows" måste nämnas. Genialiska elektroniska störljud som repar ytan. Alla spår har sin egen karaktär och sträcker sig från allt till mys-rys-pop och tunga trumbeats till Noise-passager och soundscapeing. Allt är gjort med stor känsla, stor personlighet och Tenz har skapat en mystisk men otroligt tilltalande skiva som jag inte kan slita mig ifrån. Presentationen måste även nämnas: skivan släpps på genomskinlig 12"-vinyl, med tjockt, tryckt innerfodral med info samt ett litet drinkrecept, två bonusspår på genomskinlig, blå 7"-singel samt outtakes på blått handpaketerat kassettband. Tenz nämner i sin promo-text hur det snabba samhället med nedladdningar och samrtphones gör att folk så sällan stannar upp och lyssnar, därför lägger han extra krut på presentationen som för att ge en liten present till oss som verkligen lyssnar. Han verkar vara en ödmjuk och medveten person och hans musik går rakt in i hjärtat och får mig att känna stor uppskattning.