Des Pas sur la Neige
Clean Feed, CF323CD
Pascal Niggenkemper
Look with Thine Ears
Clean Feed, CF324CD

Publicerad: sön, 2015-05-17 16:48

Ibland stöter man på musik som vänder upp och ner på saker och ting. Musik som erbjuder något nytt eller oväntat. På Clean Feed hittar jag två soloskivor som är just så intressanta: kontrabassolon av tysk-franske Pascal Niggenkemper och pianosolon av fransyskan Eve Risser.

De båda skivorna liknar varandra på flera sätt. Båda arbetar med preparationer och skapar ovanliga och mycket intressanta ljudvärldar. Vidare undrar man ofta hur många armar de fötts med, de kan låta som en hel orkester. Det är alltså enormt skickliga musiker vi talar om här. Men inte bara tekniskt, för Niggenkemper och Risser har också gemensamt ett sinne för det musikaliska, speciellt för rytm och spänningen i det konkret melodiska kontra abstrakt isärplockande.

Niggenkemper gör på Look with Thine Ears saker med sin kontrabas jag aldrig hört förut. Basen distar, låter som Brötzmanns baritonsaxofon. Den gnisslar och skriker, låter som Lyttons stråkade cymbaler. Sen kommer plötsligt en stor portion Altena, både stråkspelsskicklighet och preparationer à la Handicaps. Basen används som ett ljudskapande verktyg. Niggenkemper dansar på den fina linjen mellan musik och virtuositet men klarar sig ändå tack vare en stor dos god melodisk och rytmisk uppfattning. Det pendlar mellan noise och melodifragment och det är genomgående väldigt rytmiskt. Det är skickligt och jag kan inte låta bli att imponeras.

Även Rissers Des Pas sur la Neige är en hisnande presentation av alternativa tekniker, men Risser är lika bekväm utanpå som inuti pianot. Hon preparerar sitt instrument, framkallar drones, vrider och vänder, skapar kluster, melodier, rytmer, spelar mot och med sig själv och krossar alla förväntningar. Det preparerade pianot har visserligen några år på nacken nu men jag tycker ändå att Risser har något nytt att säga. Det som är så intressant är att hon mitt i allt det uppstyckade plötsligt lägger in rena klanger och melodier, balanserar två världar. Risser har inget behov av att stoppa sig själv i något fack.

Niggenkemper och Risser har givit mig en glädjefylld lyssning. Jag häpnar, kan inte värja mig mot eller slita mig från musiken, och det kränger i kroppen. Look with Thine Ears och Des Pas sur la Neige är två hejdundrande soloskivor som visar att ensam visst är stark.