Tvärvägen: The river so red

Tvärvägen
The River So Red
Feeder Recordings/Hare Tracks FR1 009

Av: PM Jönsson

Publicerad: tors, 2015-12-17 09:57

Nästan varje gång jag hör ett band som förenar kammarmusik med en filmisk känsla går tankarna till Rachel´s, Louisvillebandet som gjorde en rad fina skivor mellan 1995 och 2003. Jag tog till mig deras musik med hull och hår. Särskilt albumet The Sea and the Bells (Quarterstick, 1996). Svenska Tvärvägen, med Henrik Öhberg i spetsen, som skrivit och arrangerat låtarna, och spelar kantele, dragspel och synth, är inget undantag. Man kan även placera in dem under begreppet nyklassiskt, som knappt används idag, och även dra paralleller med Michael Nymans soundtrack och Matti Byes olika projekt.

Synd att inte kantele används mer. Jag hade gärna hört det finska nationalinstrumentet på fler låtar, som motvikt till stråkarna (Elsa Wikström och Gunilla Birkedal Lindberg på fiol, Peder Sjögren spelar altfiol och Marika Dahlbäck cello) och Joakim Simonssons piano. Det hade skapat en större originalitet, gjort Tvärvägen till en mer unik skapelse. Kantelelåten "Stämma Blod" sticker ut på ett annat sätt, även om det finns en tråd genom skivan, i sättet hur melodier introduceras och försvinner. Skivan startar med en prolog, avslutas med en epilog och visst finns det ett berättande drag, vilket även korresponderar med målningen av Ida Bergman på skivomslaget. Ett Tove Jansson-liknande landskap att försvinna in i.

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry