Twin Shadow: Forget

Twin Shadow
Forget
Terrible Records TR005

Av: Tobias Norström

Publicerad: ons, 2010-11-17 22:19

En vän till mig drev härom veckan tesen att 80-talet inom musik blivit ett estetiskt begrepp snarare än ett decennium. Precis som att indiemusik idag kan produceras och ges ut av större bolag menade hon att 80-talet numer används för att beskriva en hel del musik gjord väl in på 90-talet och i vissa fall även den senare delen av 70-talet.

Twin Shadow är på intet sätt bevis 1A för den här tesen men stödjer ändå idén om en expanderad definition av vad 80-talet innebär i fråga om musikaliska uttryck. George Lewis Jr.s musik förkroppsligar liksom något mer än bara ett visst decenniums utpräglade sound. Den åsyftar ett estetiskt varande i allt från artistiska referenser, kläder och frisyrer till sångvibrato och produktionsmedel. Det är därmed lika naturligt som relevant och nödvändigt att i beskrivningen av Twin Shadow referera till Peter Gabriel, Bryan Ferry eller The Style Council snarare än samtida motsvarigheter.

Vad som därmed även blir intressant med Twin Shadows debutalbum Forget är att det i princip uteslutande hämtar sina referenser från det minst sagt förflutna, utan att någon gång låta daterat. När en brooklynbo född på 80-talet år 2010 gör 80-talsmusik verkar istället en ny dimension in i musiken uppstå. Den laddas av en vemodig nostalgi befriad från den romantisering gamla örhängen från samma epok annars kan ge upphov till. Här fylls istället musiken med melankoli. Med ett allvar som accentuerar en estetik snarare än minnen om något förlorat. Kort sagt så lyckas Forget med konsttycket att vara innovativ och explorativ utan att göra något vare sig särskilt innovativt eller nämnvärt utforskande.

Problemet för Twin Shadow ligger istället i den balansakt hans artistskap innebär. Forget rör sig gång på gång mellan smakfullt nedstämda kompositioner med Lewis Jr.s väl avvägda – både till ton och styrka – sång och att gå ner i pastischens förbjudna värld. På exempelvis spåret "Shooting Holes" finns ett flirtande med discopopen som på ett nästan svindlande vis riskerar att devalvera Twin Shadow till blott en retropos.

Överlag håller Lewis Jr. dock balansen på ett högst föredömligt vis. Han öppnar upp ett annars högst svårhanterbart uttryck (många är de som på senare år gottat sig i 80-talets musikaliska excesser i syfte att exploatera det överdådiga från en svunnen tid) för att låta sin egen musik ta form, fascinera och blända med utforskandet av ett estetiskt begrepp.