UKON/Njurmännen: Standardmodellen

Ukon/Njurmännen
Standardmodellen
Kning Disk KD071

Publicerad: ons, 2011-02-16 16:42

Till Ulf Karl Olov Nilssons diktsamling Synopsis (Symposion 2007) följde en CD, Ukon & Njurmännen. De krängande dikterna framskrikna eller halvhysteriskt lästa av författaren till orkesterns märkliga psychopop, eller vad man ska kalla det. Skärande och vyssjande på en gång. Skivan blev av många ansedd som en av det årets bästa. Under alla omständigheter satte den spår i hjärnan för alltid; ett utmärkt soundtrack till diktsamlingen.

Nu återkommer Ukon & Njurmännen men utan bok. I sju stycken snittas olika företeelser i samhället upp, det rör sig om institutioner, likgiltighet, alkoholism, föräldrar. Alltså gärna i vårt närområde. Texterna är ofta upplagda som paradoxer, motsatser, frågor och svar, alltid drastiska. Ibland gungar framförandet farligt nära det banala eller tillgjorda. Jag kan inte bestämma mig för om jag tycker att låten ”Levande begravd” med sitt ödestema till en musik, som verkar blinka åt Torsson, är genial eller bara en pubertal nullitet. Eller så är det en genial nullitet.

Andra bitar skär rakt in i minnen och medvetande. ”Mamma skyller ifrån sig” driver med tendensen att inte lägga orsaker utanför det personliga. Det är aldrig någons fel. Det blir alldeles tomt efter att ha hört alla dessa icke-val där ingen tar ansvar. Och i ”Fadern” beskrivs i drastiska frågor och svar en totalt frånvarande pappagestalt. Det är närmast vidrigt.

Musiken finns alltid där och skapar sin egen skärande dramaturgi.
Sammantaget blir det kanske inte en lika förtätad upplevelse som av Synopsis, men ändå… Det biter i kinderna. Synd bara att inte texterna följer med.