Unicorn Hard-on Weird Universe

Unicorn Hard-on
Weird Universe
Spectrum Spools SP030

Av: Mats Almegård

Publicerad: tors, 2013-09-05 13:50

Det är lika bra att säga det med en gång: det är inte bara namnet på Valerie Martinos undergroundprojekt Unicorn Hard-on som är fantastiskt. Nya albumet Weird Universe glittrar av galenskap i alla sex låtarna. Det handlar ständigt om en plastig elektro-fasad som rymmer mer under ytan än vad en första lyssning antyder. Hon är lo-fi och rakt på sak, visst. Men samtidigt finns det så många nyanser och stämningar som ligger i skikt på varandra.

Tio år. Så lång tid tog det för Valerie Martino att släppa ett album. Men tro inte att hon legat på latsidan. Under det decennium som gått har hon turnerat flitigt hemma i USA – och givit ut en hel del musik på format som CDr-skivor, kassetter och singlar. Men nu släpper Spectrum Spools alltså ett vinylalbum. Förhoppningsvis gör det att denna musik hittar ut till fler lyssnare, för det är den värd.

De inledande två spåren, "Rock Salt" respektive "Quizz", skulle kunna vara signerade Bender/Nicolai och vara gjort för deras Diamond Version-projekt. Det handlar om pulserande digital monotoni som gjort för attack. I "Night Diamond" lämnar Martinos det allra hårdaste spåret – och det är kanske här skivans höjdpunkt infinner sig. Magiska melodier, fluffiga beats, ett skitigt och enkelt sound kombinerat med snygga elektroniska ljud. Man behöver faktiskt inte så värst mycket mer.

"Houndstooth" skulle förmodligen funka sömlöst i någon skwee-djs set, "Wet Pet" närmar sig klassisk Warp-elektronika och "Mysterious Prism" är en kaosartad jungle-strapats. På det hela taget en varierad och underbar skiva som guidar till det skeva universum som är Valerie Martino.

Men namnet då? Jo, Valerie Martino lär ha tagit det efter att ha presenterat enhörningar på en lektion i skolan. Hon började då fundera på hur det kommer sig att det inte är fler killar som gillar enhörningar (i hennes skola var det tjejerna som tyckte om dem) eftersom de så uppenbart bär runt en stor fallos på huvudet.