The United Sacred Harp Convention – The Alan Lomax Recordings, 1959

Diverse Artister
Mississippi MRP 024LP/Global Jukebox

Publicerad: ons, 2013-07-10 23:18

Det är en märklig upplevelse att lyssna på sacred harp-sång. En sorts kyrklig körsång som utvecklades i skiftet mellan 1800 och 1900-tal i södra USA, sångerna som sjungs kommer i huvudsak från en särskild sångbok, instrument är förbjudna, olika sångstämmor korsas på ett ovanligt sätt. En musikstil som fortfarande är levande och när antologier med musik från den amerikanska södern sammanställs brukar sacred harp finnas med. I Harry Smith´s Anthology of American Folk Music är till exempel två låtar - "Present Joys" och "Rocky Road" – representerade, med Alabama Sacred Harp Singers. Och en av de första låtarna på Goodbye, Babylon, den makalösa boxen med amerikansk religiös musik som Dust-To-Digital gav ut för tio år sedan dyker den upp igen: "Present Joys" med Alabama Sacred Harp Singers. Samma skivbolag har även släppt: I Belong to this Band: 85 Years of Sacred Harp Singing.

Alan Lomax spelade in sacred harp-sång i Alabama redan 1942. När stereotekniken utvecklades gjorde han ett nytt försök att fånga alla sångstämmorna i den rika, komplexa kyrkomusiken, på The United Sacred Harp Convention, Corint Baptist Church, i Fyffe, Alabama 1959. Mycket av materialet på skivan har dykt upp på tidigare Lomaxutgåvor, som i några av volymerna i den omfångsrika Southern Journey-serien, men som en del av Global Jukebox (Alan Lomaz-arkivet) strävan att tillgängliggöra och digitalisera mycket av den enorma mängd inspelningar Alan Lomax gjorde har man bland annat valt att lyfta fram Sacred Harp-konventet från 1959 och även plockat in några tidigare outgivna spår. Dessutom släpps skivan på vinyl, av Mississippi Records.

"Present Joys" dyker upp här också, unga och gamla röster samsas, jag rycks med på ett helt annat sätt än av ”vanlig” gospel, det är som vågor av röster som samtidigt är rytm och melodi. Instrument behövs inte, en orgel eller en gitarr skulle sabotera den upplyftande, kollektiva känslan, ingen ska vara ledare, alla sjunger tillsammans, prisar gud, sjunger hallelujah och även den mest hängivna ateist har svårt att inte fascineras av en av den amerikanska musikens mest fascinerande musiktraditioner.