We Will Fail: Verstörung

We Will Fail
Verstörung
Monotype Records, mono074

Publicerad: tors, 2014-03-20 21:18

Det finns något ostadigt och spännande över Aleksandra Grünholz elektroniska musik. Fältinspelningar läcker ut och in mellan dova beats, panoreringarna är så kraftiga att man blir yr i hörlurarna.

Under artistnamnet We Will Fail debuterar Grünholz i en lite egen nisch på det hypade polska bolaget Monotype Records. Hon är designer i första hand. Det hörs. Låtarna på Verstörung - en titel lånad av en bok av Thomas Bernhard – mäter mellan tre och fem minuter. De kunde kombineras i annan ordning, i andra mönster, som lapptäckstechno.

Dubrytmerna med Berlindrag står ibland i fronten, ofta i bakgrunden. En sampling som kunde vara hämtad från ett blinkande rödljus filtreras ned i mellanregistret medan en skräpig synthpad komprimeras upp de högre sfärerna. Ljud används som målarfärger på ett naivt sätt – naivt i den positiva betydelsen att avsikten ännu inte är förutsägbar, som den lätt blir efter några album.

Oförutsägbar å ena sidan, men helt lyckad är nu inte Aleksandra Grünholz debut. Hon har för mycket på sin ljudpalett som måste klämmas ut. En del av hennes korta, processade ljudklipp som bänds ned i samplingsmaskinen och blir till rytmelement tappar jag fort intresset för. De fungerar, men jag tror avsikten varit större. Det finns en berättande ambition någonstans, en vilja att resa med ljuden, genom ljuden, panoramaresor i inneslutna system. Jag får för mig att Aleksandra Grünholz hellre än att damma ihop i ljudstugan skulle blomma ut i musikaliska samarbeten, kanske med en sångröst, kanske med en annan instrumentalist. Hennes beats vill jag höra mer av.