Wet Hair: Dreams

Wet Hair
Dreams
Release the bats 47

Publicerad: ons, 2009-09-23 00:54

Ur spillrorna av det avvecklade freakpsykbandet Raccoo-oo-oon reser sig Wet Hair. Det är den Iowabördiga keyboardisten/sångaren Shawn Reed och keyboardisten/trummisen Ryan Garbes som teamat upp under nytt namn. Deras debut-LP ”Dream” släpptes tidigare på Not not fun-labeln och återutges nu på Göteborgsbolaget Release the Bats.

Ur kaotiska och kalejdoskopiska tongångar bygger Wet Hair långa trancelika låtar. Medan andra amerikanska undergroundband lutar sig mot ambient musik tar Wet Hair snarare stöd mot punken och synthmusik. Hur låter det då? Ja, ungefär som en blandning av Ariel Pink Haunted Grafiti och Growing, där Pete Swanson från Yellow Swans fått styra ljudspakarna (han har mastrat skivan). Vintagesyntar och keyboards läggs i lager över varandra och kolliderar mot trummor och Shawn Reeds mässande sång. Det är psykrock och pop om vartannat.

På ”Cult Electric Annihilation” vrids det på alla reglagen samtidigt och synthslingorna skjuter fram mellan söndertrasade radiosändningar och högt pitchad sång. ”Ordinary Lives” är långt ifrån ordinär. En catchy och rätt enkel låt, med inslag av traditionell pop och trance, men förstås fylld av skeva ljud och en grumlig sång. Ibland blir det svårlyssnat, men oregerligheten styrs upp av fasta trummor att ta spjärn emot. Strukturen hålls på något underligt sätt ihop och visar stigen genom de snåriga partierna.

Precis som titeln antyder är musiken drömmande, ömsom vackert, ömsom galet. Balansen är hårfin, men Wet Hair lyckas hålla sig på rätt sida linjen. Musiken har en punkig attityd, men också en mer kontrollerad sida, som snarare påminner om Suicides elektroniska rock än Raccoo-oo-oons vilda frenesi. De lyckas skapa en bärande balans som känns genomtänkt, trots att jag i vissa ögonblick känner mig förvirrad som en mentalsjuk.