Wildbirds & Peacedrums: The Snake (Caprice)

Wildbirds & Peacedrums
The Snake
Caprice 21796

Publicerad: mån, 2009-10-12 11:58

”The Snake” är duon Andreas Werliin och Mariam Wallentins andra skiva under namnet Wildbirds & Peacedrums. Med musik stadigt vilande på formeln slagverk och röst, kryddat med instrument som xylofon, santour och oljefat har de kammat hem stipendiet 2008 års Jazz i Sverige-grupp. Kanske inte helt logiskt, men ändå mycket välförtjänt.

Det är lätt att tjusas av Mariam Wallentins fängslande röst som växlar mellan det grälla och avgrundsdjupa, som stryker varsamt och klöser vasst. Spannet är enormt, och förstås en styrka som präglar musiken. Hon betar av allt från rappa crescendon till viskande drömlik sång. Tillsammans med den äkta maken, som stabil kraft bakom trummorna, arbetar de tätt tillsammans. Dom följs åt. Lyssnar in. Reagerar på minsta infall, precis som jazzmusiker ska göra. Här har de hittat sin plattform varifrån de kan spränga gränser och bryta mönster.

Andreas Werliin lirar trummor på ett häftigt sätt. Snabbt drar han upp ”There is no light” så att tonerna yr från trummorna. Ett rituellt och korthugget spel som i mötet med Mariam Wallentins sång skapar magi. Följsamt böljar uttrycken fram och tillbaka och formas lekfullt. Mariam Wallentins röst rör sig längs med trumrytmen och låter den hamras till av rytmen. Sångsätten varierar både mellan och genom låtarna. ”So soft so pink” har en andlig, folklig ton, medan ”Great Lines” har en global själ. ”My Heart”, som avslutar, är en finurlig ballad med en svajig, känslofylld sång.

”The Snake” är råare och dunklare än föregångaren ”Heartcore”. Med musiken som ficklampa har duon sökt de mörkare sidorna hos sig själva och omvärlden. Här har de hittat energin och kanaliserat den i bredden på musiken, utan att tappa tråden. Vare sig det är mörkt eller ljust, Wildbirds & Peacedrums skapar kreativ musik som innehåller små strimlor av olika uttryck, som sedan sammanfogas i ett kollage, tempererat och färgrikt.”The Snake” samlar blues, rock, jazz, folk, punk, pop under en samma himmel. Om det blir jazz eller inte, det törs jag inte svar på. Men däremot råder ingen tvekan om att framtiden ligger framför Wildbirds & Peacedrums fötter.