William Onyeabor: World Psychedelic Classics 5: Who Is William Onyeabor?

William Onyeabor
World Psychedelic Classics 5: Who Is William Onyeabor?
Luaka Bop CD0079

Publicerad: tors, 2013-12-12 00:17

Titeln är passande. Vem är William Onyeabor? Den biografiska informationen är mager. Det sägs att han studerade film i Sovjetunionen i början av 70-talet. Mellan 1977-1983 gav den nigerianska sångaren och musikern ut ett album varje år, på eget skivbolag, Wilfilms, en mycket egenartad funk, med referenser till soul, disco, electro, afrobeat och psykedelisk rock. En av hans låtar, "Better Change Your Soul", har dykt upp på två samlingar, Nigeria 70 (Strut) och på den tredje skivan i Luaka Bops serie World Psychedelic Classics, samlingen Love is the Real Thing, där västafrikanska storheter som Manu Dibango, Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou Dahomey och Super Eagles delar utrymme med något mindre kända namn. Originalalbumen är svindyra. Det tog några år att övertala honom att ett urval av musiken borde spridas på nytt, även utanför Nigeria. Och när folk från Luaka Bop åkte till Onyeabors hemby i Enugu i Nigeria vägrade han att prata om sin musik. William Onyeabor säger inte ett pip om det förflutna; han blev kristen på 80-talet och arbetar som någon slags affärsman och bychef.

Så i vilken omfattning William Onyeabor sög in musik från sina kollegor i Nigeria, hur han spelade in sina skivor, om han hörde George Clintons olika projekt, och vad han egentligen gjorde i Sovjet är oklart. Musiken är förvånansvärt levande, vansinnigt medryckande låtar, där rytmerna, synthljuden och texterna (som oftast handlar om gemenskap) rör sig framåt med en övertygande helhetsvision. Flera av de nio låtarna är 8-10 minuter, men är sällan tjatiga, användandet av synthar skiljer sig från alla annan västafrikansk musik från den här tiden som jag har lyssnat på. "Good Name" är till exempel en märklig hybrid av electropop och afropsykedelia. "Atomic Bomb" tycks inte vara en kalla-kriget-kommentar utan en sång där Onyeabor sjunger några rader om känslor och att han kommer att explodera som en atombomb utan att gå in på detaljer. Soundet påminner ibland om Prince album Dirty Mind (1980) – mer lo-fi än hi-fi - men inget snusk, Onyeabor är snarare en blygsam kärleksprofet som då och då ägnar sig åt sociala betraktelser som på "Why Go to War?"

Parallellerna med 70-tals-funk är tydliga, fast när man är nära att sjunka in i ett varmt, suggestivt sväng kommer de spattiga syntharna och tar musiken någon annanstans. Kanske framtiden. För musiken känns i dag helt samtida. Fascinerande. Och frågan återstår. Vem var han, vem är han: William Onyeabor?