Xavier Charles: 12 Clarinets in a Fridge

Xavier Charles
12 Clarinets in a Fridge
Unsounds, 44u

Publicerad: tis, 2014-08-26 16:59

Fransmannen Xavier Charles är tillsammans med Kai Fagaschinski och Michael Thieke en av de absolut mest spännande moderna europeiska improklarinettisterna. Han har spelat med de flesta och rör sig bekvämt mellan flera olika genrer, en musiker som ständigt verkar nyfiken och villig att prova något nytt. 12 Clarinets in a Fridge är titeln på Charles senaste soloskiva, en uppfinningsrik tillägnan till ett av våra viktigaste rum: köket. Han har spelat in allehanda ljud just från sitt kök och processat dem för att sedan sätta ihop dem med sitt klarinettspel. Det kan ses som något slags Musique concrète där de vardagliga ljuden som finns i ett kök förstärks och förvrängs för att bli en del av musiken. Dessa ljud kontrasteras med tydliga klarinetter och något främmande uppstår ur det bekanta.

Skivan öppnas med en lågpitchad bordun (troligen från ett kylskåp) och ovanpå det ligger allehanda oidentifierbara bakgrundsljud och skärande klarinetter. Klanger uppstår, upplöses och upprepas, det är stundtals mycket vackert. Andra spåret är ett kollage av ljud som Charles samlat på sig genom åren och kombinationen med den ”konkreta” klarinetten är kittlande. Det är öppnare och avsaknaden av den drone som fanns på första spåret är mycket tydlig och skapar en lugnare atmosfär. Här är det något mer klarinett om än spelat med oortodoxa tekniker. Så dyker plötsligt några field-recording upp; trafikljud, människor, plötsligt borta. Välplacerat och fantasiväckande. Charles bjuder även här på vackra flytande klarinettklanger som för tankarna till Brian Eno och Ambient.

Xavier Charles lyckas göra väldigt mycket av ganska lite. Ett kök och en klarinett blir i hans händer till mäkta överraskande och intressant musik. Ta tredje spåret till exempel som oväntat börjar med studsande busiga klarinetter som bråkar med en tvättmaskin, eller skivans avslutning vars atonala klanger berikas med delikata knäpp och pys. Otvunget paras man och maskin ihop och symbiosen är total. Jag brukar ha lite svårt för field-recordings och ljudkollage, ofta är det problematiskt att ge dem mening. Charles lyckas emellertid mycket bra och ljuden blir till musikaliska verktyg, en helhet. 12 Clarinets in a Fridge är utmanande och mycket spännande.