Yo La Tengo: Fade

Yo La Tengo
Fade
Matador OLE-994 (Playground)

Av: Mattias Jonsson

Publicerad: ons, 2013-01-23 14:44

Trettonde albumet med Hoboken-bandet Yo La Tengo bryter inte direkt ny mark. Men den antydan till trötthet som jag hörde på och kände inför förra albumet Popular Songs (2009) är nu som bortblåst. För här har trion förfinat sin stil och skapat ett fokuserat verk som lätt platsar bland deras allra främsta album. En nyhet är att John McEntire från Tortoise har producerat; såklart med trollspö och sedvanlig fingertoppskänsla. Med undantag för de tre-fyra första spåren så är det en väldigt lågmäld och nedtonad historia. Och det är på den senare hälften av skivan som Yo La Tengo visar sin verkliga styrka. Det passar inte riktigt att säga att det är så lågmält att man kan höra en knappnål falla, snarare är det just det som händer i ljudbilden: knappnålar faller. På många sätt påminner det om den nattliga känslan på And Then Nothing Turned Itself Inside Out (2000).

Men om man tar det från början. Första låten Ohm är strålande: en poplåt som består av ett enda ackord, en förklädd raga. Det blir som ett mantra, tricket att låta sången och inte ackorden skapa melodin är genialisk. Utan att vara dåliga ramlar de följande tre låtarna tillbaka till den uppsluppna genreuppvisning som ibland gjort att bandets skivor känts rätt splittrade. Lite Belle And Sebastian-pop här, lite Motown-pastisch där, och så lite noisepop som om Sonic Youth varit inblandade. Det lilla spret som finns på skivan är just här i början – för sen börjar en sex låtar lång svit att mjuk, finlemmad och skimrande elegant musik som nog bara kan göras av just det här bandet. Med små medel byggs extremt hypnotiska stämningar upp. Psykedelisk krautrockinfluerad folkpop skulle jag vilja kalla det. Jag undrar om Yo La Tengo någonsin låtit så här säkra på sig själva, så säkra på hur de vill låta och så inställda på att förverkliga det. Det låter verkligen enastående.